Školní preventivní program pro školní rok 2021/2022
Škola: Základní škola Drtinovo nám. 121
Školní rok: 2021/ 2022
Školní preventivní tým:
●metodik prevence: Mgr. Gabriela Melicharová
●výchovný poradce: Mgr. Jitka Horká
●ředitel školy: Mgr. Jiří Hejk
●všichni pedagogičtí pracovníci jsou též zapojeni a seznámeni s preventivním programem
Školní prostředí: Školní prostředí je pro žáky velmi důležité. Pedagogové tedy zajišťují příznivé klima školy svým aktivním přístupem k žákům. Žáci se na něm podílí. Dodržují předepsaná pravidla, školní řád, zdobí chodby, třídy a dbají na to, aby se nepoškozoval majetek školy.
Cíl: Cílem je vytváření negativních postojů k sociálně patologickým jevům: šikana, kouření, záškoláctví, alkohol, drogy, vandalismus, krádeže, rasismus, xenofobie, agresivita, vzdor k autoritě…) Prostřednictvím besed s odborníky, exkurzemi, školních výletů, lyžařského kurzu, nabídek na konstruktivní trávení volného času, ale především osobním působením všech pedagogů se snažíme o tvorbu osobních a sociálních dovedností žáků.
Krátkodobé cíle: - zavedení třídních pravidel
- preventivní programy (besedy,…)
- pravidelné třídnické hodiny (práce v komunitním kruhu)
Dlouhodobé cíle: - zdokonalovat spolupráci rodičů a školy
- mapování situace v jednotlivých třídách (třídní učitel, výchovný poradce, metodici)
- spolupráce mezi učiteli a žáky
- další vzdělávání učitelů v metodice prevence a patologických jevech
- dlouhodobá spolupráce s odborníky
Přehled preventivních programů a volnočasových aktivit
- besedy
- zájmové kroužky při škole (házená, výtvarný kroužek, estetický kroužek, hra na kytaru, pěvecký kroužek)
- příprava na gymnázium, olympiády, pomoc slabším žákům- reedukace)
- besedy v Městské knihovně s knihovnicí
- návštěva Městského divadla
- lekce v plaveckém bazénu
- lyžařský kurz, bruslení
- dopravní hřiště
- sportovní soutěže (miniházená, běh do zámeckých schodů…)
- recitační soutěž
- pěvecká soutěž
- podpora aktivit dětí a mládeže (Déčko- kroužek ve škole Popelky, ZUŠ, Skaut,..)
- spolupráce se školní družinou
Metody práce: Aktivní sociální učení, výklad (informace), samostatné práce (výtvarné práce, koláže, slohové práce na dané téma, referáty, informace z tisku), projekty, přednášky, besedy s učitelem, pozvanými odborníky, diskuse, vyjadřování a obhajování vlastního názoru, hry na sebepoznání, situační hry, hraní rolí, sociální hry, trénování odmítání nabídky drog, párová a skupinová práce ve třídě, nácvik verbální a neverbální komunikace, spolupráce s rodiči, spolupráce na úrovni SRPŠ
Metodické, učební materiály a další vzdělávání: Metodik prevence se účastní seminářů a přednášek zaměřených na prevenci sociálně patologických jevů. Vždy s důležitými informacemi seznámí ostatní pedagogické pracovníky.